Chanel No. 5. Jak powstały najsłynniejsze perfumy świata

Chanel No. 5. Jak powstały najsłynniejsze perfumy świata

Dodano: 
Chanel No. 5 - słynne perfumy Coco Chanel
Chanel No. 5 - słynne perfumy Coco Chanel Źródło:Unsplash
Słynna projektantka Coco Chanel firmowała swoim nazwiskiem ponadczasowy, kultowy zapach. Perfumy Chanel No. 5 zostały zaakceptowane do produkcji 5 maja 1921 roku. Zadebiutowały w butiku Coco Chanel przy Rue Cambon w Paryżu.

Perfumy Chanel No. 5 zostały zaprojektowane przez Ernesta Beaux, który był najważniejszym perfumiarzem w firmie A. Rallet & Co. Przed pierwszą wojną światową pracował dla rosyjskiej rodziny carskiej. Po wybuchu rewolucji lutowej wyjechał z Rosji i zamieszkał we Francji, zatrudniając się w firmie Chiris. Gabrielle Chanel poznała Ernesta Beaux w czasie wakacji, które spędzała na południu Francji w towarzystwie swego kochanka, wielkiego księcia Dmitrija Pawłowicza, rosyjskiego arystokratu przebywającego na wygnaniu, który wcześniej brał udział w zabójstwie Grigorija Rasputina.

Skąd wzięła się nazwa No. 5?

Bazą dla skomponowania Chanel No. 5 były najpewniej perfumy Buquet de Catherine, które Ernest Beaux stworzył w 1913 roku. Chanel No. 5 Beaux zaprojektował w 1921 roku i wówczas zaprezentował je Gabrielle „Coco” Chanel. Według projektantki perfumy te, jako pierwsze na świecie, „pachniały kobietą, a nie różą”. „Chanel No. 5 była tym, na co czekałam… Kobiece perfumy o kobiecym zapachu” – mówiła później Chanel.

Skąd wzięła się, bardzo prosta w zasadzie, nazwa „No. 5”? Istnieje kilka wersji wydarzeń. Według pierwszej Beaux zaprojektował kilka wersji zapachowych i w przypadkowej kolejności prezentował je Coco Chanel. Projektantka miała wybrać piąty z kolei zapach, który pokazał jej perfumiarz. Druga wersja mówi o tym, że cyfra 5 była ulubioną cyfrą słynnej projektantki mody. Jeszcze inna zaś, że Chanel dokonała wyboru ulubionego zapachu 5 maja – stąd właśnie No. 5.

Coco Chanel i książę Dmitrij Pawłowicz

Pierwsze perfumy Chanel No. 5 pojawiły się w sklepach przed Bożym Narodzeniem 1921 roku. Do stałej oferty weszły jednak dopiero w połowie roku kolejnego. Jedne z pierwszych flakonów Gabrielle Chanel podarowała swoim stałym, najlepszym klientkom.

„Coco” Chanel, nie przewidując z pewnością tak ogromnego komercyjnego sukcesu perfum, produkcję zapachu zleciła pierowtnie firmie należącej do rodziny Wertheimerów, w której Chanel miała zaledwie 10 procent udziałów. Z czasem, kiedy zyski ze sprzedaży stale się powiększały projektantka postanowiła wykupić firmę Wertheimerów lub zyskać w niej przynajmniej większe udziały. W czasie drugiej wojny światowej, aby to uczynić, jej prawnicy odwoływali się nawet do bardzo niskich argumentów, jak żydowskie pochodzenie państwa Wertheimer.

*

Gabrielle Chanel (1883-1971) pochodziła z biednej rodziny, była córką kupca i praczki. Nauczyła się szyć w klasztorze, gdzie pobierała nauki po śmierci matki. Choć zaczynała bardzo skromnie, szybko podbiła świat mody. „Coco” zasłynęła licznymi romansami oraz nowym stylem ubierania. Nie tylko zrewolucjonizowała przemysł modowy. Jej wpływy dało się odczuć także w perfumiarstwie. W przypadku Chanel No. 5 nikt nie pamięta o faktycznym twórcy perfum. Kojarzone są one właściwie wyłącznie ze znaną projektantką Gabrielle Chanel.

Chanel No. 5 uważane były za pierwsze „dojrzałe”, pachnące poważnie perfumy, gdzie nie przeważały, jak dotąd miało to miejsce, wyłącznie owocowo-słodkie nuty. Chanel No. 5 są najsłynniejszymi perfumami w historii, a ich butelka stała się już kultowa. W ciągu ponad stu lat flakon zmieniał się tylko nieznacznie.

Czytaj też:
Ubierać się na swój wiek – co to znaczy?
Czytaj też:
Tamara Łempicka. Królowa art déco sama stworzyła swój wizerunek
Czytaj też:
536. Najgorszy rok w dziejach świata? Co się wtedy stało?