Ogromny posąg lamassu odkryty w Iraku. Ma 2700 lat

Ogromny posąg lamassu odkryty w Iraku. Ma 2700 lat

Asyryjska rzeźba lamassu
Asyryjska rzeźba lamassu Źródło:Wikimedia Commons / Trjames, CC BY-SA 3.0
Lamassu to posąg, częsty motyw w sztuce asyryjskiej, ukazywany jako byk z głową brodatego mężczyzny i skrzydłami. W ostatnich dniach badacze pracujący na wykopaliskach w Iraku ogłosili odnalezienie tułowia potężnego posągu, od którego niegdyś przemytnicy odrąbali głowę.

Lamassu został znaleziony przez irackich i francuskich archeologów na terenie dawnego asyryjskiego miasta Dur-Szarrukin (dziś to Irak, 15 kilometrów od Mosulu).

Niezwykłe znalezisko

Rzeźba lamassu jest monumentalna. Wykonana z alabastru, waży aż 18 ton i ma prawie 4 metry długości. „Nigdy w życiu nie odkryłem czegoś tak wielkiego” – mówił agencji AFP Pascal Butterlin, archeolog pracujący na co dzień na Sorbonie, specjalizujący się w archeologii Bliskiego Wschodu. Badacze są zgodni, że na ogół tak stare i zarazem tak wielkie zabytki, znaleźć można było tylko w Egipcie lub Kambodży.

Choć naukowcy wcześniej już wiele razy odnajdywali posągi lamassu, to za każdym razem jest to wydarzenie wywołujące wiele emocji. Obecne znalezisko jest poza tym w niemal nienaruszonym stanie, jeżeli nie liczyć braku głowy, którą odłupali od posągu wandale, aby sprzedać ją na czarnym rynku.

Na stanowisku archeologicznym Dur-Szarrukin wcześniej znajdywano już inne posągi lamassu (niektóre z nich znajdują się w Luwrze). O tym, że musi znajdować się tam przynajmniej jeszcze jedna tego typu rzeźba wiedziano już od lat 90., kiedy przemytnicy próbowali wywieźć z kraju głowę odciętą od posągu. Aby ułatwić sobie zadanie porąbali ją na kilka części. Większość fragmentów udało się odzyskać, lecz pomimo sklejenia ich w całość, wciąż widoczne są ślady po cięciach. Obecnie głowa lamassu przechowywana jest w zbiorach Muzeum Narodowego Iraku w Bagdadzie.

Choć sporo osób wiedziało, gdzie zlokalizowana jest pozostała część posągu, to prac archeologicznych nie podejmowano. Później, w czasie, kiedy na tym terenie rządziło Państwo Islamskie, miejscowi na własną rękę starali się nawet ukryć przed radykalnymi islamistami, asyryjską rzeźbę. Dopiero niedawno prace archeologiczne w okolicy Mosulu mogły być kontynuowane, a rzeźba wydobyta spod ziemi.

Posąg powstał około 2700 lat temu, za czasów panowania Sargona II (panował w latach 722-705 p.n.e.). Jako jedna z dwóch rzeźb strzegła wejścia do Dur-Szarrukin, które było stolicą Asyrii w tamtym czasie. Po śmierci Sargona centrum państwa zostało przeniesione do Niniwy, a dawna stolica pozostała nieukończona, a z czasem zapomniana.

Nie wiadomo jeszcze, gdzie rzeźba zostanie umieszczona po przeniesieniu jej z Dur-Szarrukin i dołączeniu brakującej głowy.

Nieziemska broń - dosłownie. Sztylet Tutanchamona wywołał sensację
Nuszabad. Starożytne, podziemne miasto ukryte przed wrogami
Rondele. Czym są tajemnicze "polskie Stonehenge"?

Opracowała: Anna Szczepańska