Tiry zamiast torów

Tiry zamiast torów

Dodano: 
Ciągnik siodłowy, tir; zdjęcie ilustracyjne
Ciągnik siodłowy, tir; zdjęcie ilustracyjne Źródło: Wikimedia Commons / ScottDavis, CC BY-SA 3.0
Tymoteusz Pawłowski || W XIX w. przemysł rozwijał się tam, gdzie docierała kolej. Nad Wisłą rosyjski zaborca niechętnie budował linie kolejowe, co było kolejną barierą stawianą przez Moskali rozwojowi polskiego przemysłu. Sytuacja zmieniła się w ostatniej ćwierci XX w., gdy ciągniki siodłowe zaczęły zastępować kolej.

Pierwszy samobieżny ciągnik drogowy zbudował Nicolas-Joseph Cugnot w 1769 r. Pojazdy takie – napędzane silnikami parowymi – budowano w kolejnych latach, choć dużo popularniejsze były ich wersje jeżdżące po szynach, zwane lokomotywami. W drugiej połowie XIX w. popularność zyskał natomiast napęd elektryczny – w tym przypadku samochodów elektrycznych było dużo więcej niż elektrycznych lokomotyw i tramwajów.

Na przełomie wieków XIX i XX dominowały pociągi, ale samochody były już dość popularne, szczególnie w miastach. Przewozy towarowe wykonywano głównie automobilami z napędem parowym, przewozy pasażerskie zaś – samochodami z napędem elektrycznym. Silniki spalinowe wykorzystywano głównie w nielicznych autach, które wyjeżdżały na wieś, gdzie dostęp do elektryczności – a także węgla i pary – był trudny. Samochody jednak z rzadka opuszczały miasta, ponieważ poza nimi nie było odpowiednich dróg.

Artykuł został opublikowany w 8/2024 wydaniu miesięcznika Historia Do Rzeczy.